برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
0833e471-83a9-4691-a414-f9c0e656eb35.jpg

رفتار همکاری در کودکان اوتیسم عامل اختلال در بسیاری از جنبه های زندگی ان ها

کودکان باید بتوانند همکاری کنند. این به آنها کمک می کند یاد بگیرند ، با دیگران کنار بیایند و از زندگی لذت ببرند. با تعیین محدودیت ، ارائه دستورالعمل های موثر و انتخاب های مختلف می توانید به کودکان اوتیسم کمک کنید. تغییر محیط ممکن است همکاری کودکان اوتیسم را آسان کند. کمک به کودکان اوتیسم در تعامل و ارتباطات اجتماعی می تواند همکاری را تشویق کند

🔆چرا همکاری مهم است؟؟

 رفتار مناسب و محیط و همکاری به موفقیت بچه ها در مدرسه ، روابط با دیگران و فعالیت های دیگر کمک می کند. 
همچنین برای یک زندگی شاد و هماهنگ مهم است.

 همکاری شامل چندین مهارت مهم مانند اشتراک ، نوبت گرفتن و پیروی از دستورالعمل های دیگران است. 

کودکان در بیشتر موقعیت های اجتماعی برای برقراری ارتباط و کنار آمدن با دیگران به این مهارت ها نیاز دارند.

🔺 چرا کودکان و نوجوانان اوتیسم نمی توانند همکاری کنند یا همکاری ضعیفی در جلسات دارند ؟؟
 
 بیشتر کودکان گاهی برای همکاری تلاش می کنند. اما در زندگی این کودکان ، والدین اغلب متوجه میشوند اغلب عدم همکاری کودک آنها در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. 

دلایل مختلفی برای رفتار عدم همکاری وجود دارد.

🔆 مشکل در درک دستورالعمل ها :

کودکان کوچک اوتیسم یا کودکانی که زبان محدودی دارند ، اغلب در درک دستورالعمل ها مشکل دارند. این می تواند همکاری را برای آنها دشوارتر کند. این می تواند در شرایط زیر اتفاق بیفتد: 
🔺دستورالعملهای زیادی وجود دارد 

کودکان اوتیستیک معمولاً به "کمی وقت اضافی" برای پردازش کارهایی که از آنها می خواهید نیاز دارند و اگر از آنها بخواهند بیش از حد کارهای زیادی را انجام دهند ، می توانند احساس خستگی کنند.

🔺 دستورالعمل ها خیلی سخت است: گاهی اوقات کودکان مهارت درستی برای انجام کاری که از آنها خواسته شده است ندارند. به عنوان مثال ، اگر کودکی نمی داند چگونه پیراهن خود را ببندد ، اگر از او خواسته شود لباس بپوشد ممکن است مشکل داشته باشد. یا ممکن است کودکان مهارت های زبانی لازم برای درک آنها را نداشته باشند.

🔺 دستورالعمل ها بیش از حد مبهم است. اگر معلوم نباشد که قرار است چه کاری انجام دهند ، کودکان ممکن است در همکاری با یکدیگر مشکل داشته باشند - به عنوان مثال ازکنایه ،استعاره و طعنه هنگام صحبت  با کودکان اوتیسم  موجب ابهام و عدم درک دستور العمل شود

🔆 مسائل حسی :

 کودکان اوتیسم گاهی اوقات وقتی از آنها خواسته می شود کاری را انجام دهند که دوست ندارند به دلیل مشکلات حسی همکاری نکنند ، به عنوان مثال ، رفتن به یک فروشگاه پر سر و صدا یا خوردن غذاهایی با بافت خاص.

🔆 ایده ها و رفتارهای ثابت :
کودکان اوتیستیک می توانند عقاید و رفتاری سفت و سخت و ثابت داشته باشند که می تواند توانایی آنها در گرفتن دستورالعمل را مختل کند. آنها همچنین می توانند سخت باشند که توجه خود را از یک چیز به چیز دیگر تغییر دهند. ممکن است به نظر برسد وقتی کودک شما فقط به زمان نیاز دارد و به شما کمک می کند تا به فعالیت جدیدی بپردازید یا دستورالعمل جدیدی را دنبال کنید ، همکاری نمی کند. 

🔆فرار از شرایط ناخوشایند
بروز رفتار غیر همکار  ،گاهی کودکان را از موقعیت هایی که دوست ندارند یا باعث اضطراب یا استرس می شود ، خارج می کند. وقتی کودکان اوتیسم نمی خواهند کاری انجام دهند - مانند بسته بندی اسباب بازی ها یا کارهای خانه - این قابل درک است که والدین خسته یا ناامید به جای اجبار مسئله ، اجازه می دهند از آن خارج شوند.

 

 ⁉️‼️راهنمایی کودکان و نوجوانان اوتیسم به سمت همکاری⁉️‼️

 در اینجا چند استراتژی آورده شده است 
که می تواند رفتار کودک شمارا به روشهای مثبت هدایت کند و به تقویت روحیه همکاری کودک شما کمک کند.

🔺 تعیین محدودیت ها:

 تعیین محدودیت ها به معنای ارسال پیغام محکم درباره آنچه کودک شما می تواند انجام دهد و نمی تواند انجام دهد - به عنوان مثال ، ساعت خواب  10 شب است. وقتی محدودیت تعیین می کنید ، مهم است که انتظارات خود را دنبال کنید. این به کودک شما نشان می دهد که منظور شما همان چیزی است که می گویید. بنابراین اگر ساعت خواب 10شب است ، باید به این موضوع پایبند باشید. اگر بعضی از شب ها ساعت 10 شب است و در زمان های دیگر "هر زمان" ، کودک شما ممکن است هر شب برای "هر زمان" با شما بجنگد. 


🔺گزینه های پیشنهادی :
هنگامی که کودکان  حق انتخاب دارند ، تصمیم گیری را یاد می گیرند و خود فکر می کنند. این برای عزت نفس فرزند شما و همچنین توانایی آنها برای همکاری مفید است. یک راه خوب برای انتخاب فرزندتان ارائه طیف" محدودی" از گزینه ها است 
دو مورد حق انتخاب خوب است. به عنوان مثال ، وقت ناهار است. برنج میخواهی یا ساندویچ؟؟
 
میخواهید به بیرون بروید ، وقت آن است که لباس بپوشید. شلوار پارچه ای میخواهی  یا این شلوار جین ؟؟
می توانید هر روز به کودک خود فرصت انتخاب بدهید 

🔺 دادن دستورالعمل های موثر :

می توانید دستورالعمل های خود را با استفاده از موارد زیر موثرتر کنید: 

🔆جلب توجه کودک 
 اطمینان حاصل کنید که شما یک "دستورالعمل "می دهید ، نه "یک درخواست"  

به عنوان مثال :

"دست من را بگیر در حالی که از جاده عبور می کنیم" (دستورالعمل*)

به جای:

❌ "آیا می خواهید دست من را بگیری؟؟"❌ 

 از روشن بودن آنچه باید انجام شود اطمینان حاصل کنید .

 

•درخواست سه مرحله ای •:

 این یک استراتژی ساده است که احتمال اینکه فرزند شما طبق دستورالعمل های شما عمل کند ، بیشتر است.

■ مرحله 1 دستورالعمل است: به فرزند خود بگویید  "  دستهایت را بشوی". به فرزند خود ۱۰ ثانیه فرصت دهید تا دستورالعمل شما را دنبال کند. 
اگر کودک شما همکاری می کند ، ستایش و تشویق مشتاقانه انجام دهید. اگر کودک شما ظرف ۱۰ ثانیه همکاری نکرد ، به مرحله 2 بروید. 
■مرحله 2 این است که 
"دوباره دستورالعمل"
 بدهید و به کودک خود نشان دهید که می خواهید چه کاری انجام دهد: بگویید ،  "دستهایت را بشوی" ، و به سمت سینک ظرفشویی بروید. اگر کودک شما در عرض 10 ثانیه همکاری کرد ، تعریف و تمجید فراوان از کودک خود کنید. اگر فرزند شما ظرف 10 ثانیه از زمان آموزش و نمایش شما همکاری نکرد ، به مرحله 3 بروید. مرحله 3 این است که دوباره دستورالعمل ارائه دهید و از راهنمایی فیزیکی استفاده کنید: بگویید ، "، دستهایت را بشوی" و از راهنمایی دست به دست برای شستن دست های کودک خود استفاده کنید.

‼️ تا پایان دستورالعمل ، هدایت فرزند خود را متوقف نکنید. 
چند نکته وجود دارد که باید با سه مرحله بخاطر بسپارید: 
✅دستورالعمل خود را با هر اعلان تکرار کنید

✅مراحل 1 و 2 را فقط یک بار تکرار کنید. 

✅روی کار تمرکز کنید - در مورد چیزهای دیگر با کودک صحبت نکنید. 

✅هنگام همکاری کودک خود را تحسین و تشویق کنید.


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود